Monday 26 January 2015

A megbocsátás nem megy magától!

Rég nem jelentkeztem. Nehéz leckéből vizsgáztam..kiderült tanulnom kell és pótvizsgáznom.
A bocsánatkérés és megbocsátás téma körében. Nagy segítségemre volt ebben az Édesapám elmúlt évben és egy könyv amit többször kiolvastam. A jó kapcsolatok érdekében érdemes Gary Chapman és Jennifer Thomas :"Ha nem elég a sajnálom!" könyvet tanulmányozni.
Most ebből idézek, magamnak jegyzeteltem főleg mivel a könyvet csak kölcsön kértem, kaptam.
"Amikor valakinek az erkölcsi érzékét megsértik, a sérelem nyomán harag támad benne.
A bántó tett két ember közötti akadállyá válik és a kapcsolat törést szenved. Nem tudunk úgy tovább élni mintha mi se történt volna. Megbékélésre vágyunk.
A megbocsátás egy emberes ügy, a megbékélés két vagy több embert igényel.
A bocsánatkérés nélküli megbocsájtás nem vezet megbékéléshez.
Amikor nincs bocsánatkérés a hívő ember engedje át az ellene vétőt az isteni ítéletnek, hogy Isten viselje gondját, ahelyett, hogy mi fizettessük meg vele a bántó tettet. Sokszor évekig kell várni az őszinte bocsánatkérésre."Ne álljatok bosszút önmagatokért, szeretteim, hanem adjatok helyet az Ő haragjának." Róm.12,19
Mennyi hideg és távolságtartó kapcsolat van mert nem vállaljuk a felelősséget tetteinkért, az őszinte bocsánatkérést, pedig megtanulható.
A bocsánatkérés több egy egyszerű "Sajnálom-nál" Néha nem derül ki mit is sajnál a bocsánat kérő?
(Én sem enyhülök meg a futtában odavetett :bocsáss meg, sajnálom-tól.)
Akit megbántottunk annak fájdalmat okoztunk. Sokan abszolút tudatában sem vagyunk annak mivel bántottuk meg a másikat mert saját szemszögünkből nézzük csak a dolgokat, történteket. Ezért ha egy kapcsolat fontos nekünk hajlandóak vagyunk a szükséges lépéseket megtenni.
Első sorban közölni a fájdalmunkat, csalódottságunkat annak aki szándékosan vagy akaratlanul megbántott. Igy adunk esélyt az önismerete mélyülésére.
 Bátorság kell ahhoz , hogy szembesítsük az ellenünk vétőket konkrétan az okozott fájdalommal.
"Ha vétkezik ellened atyádfia, figyelmeztesd és ha megbánja, bocsáss meg neki. És ha naponta hétszer tér vissza hozzád ezt mondva:megbántam, bocsáss meg neki." Luk.17:3-4
"Ha nem hallgat rád végy magad mellé még egy vagy két embert, hogy két vagy három tanú szava erősítsen meg minden vallomást."Máté 18:15-16
Van hajlandóság a bocsánatkérésre? Isten hatalmas kimunkálni ezt is ha hagyjuk.
Isten hogyan bocsát meg és kiknek? "Ha megvalljuk bűneinket!" Ef.4:32
Milyen az őszinte bocsánatkérés?
1.Valódi lelkiismeret furdalás. Amikor bűntudatunk van amiatt amit mondtunk vagy tettünk és igazán sajnáljuk ezt. Kifejezzük szavakban, hogy a bántott fél fájdalmát megértjük és átéljük.
2. Vállalja a felelősséget.
Nem kimagyarázzuk, nem hárítjuk másra, körülményekre.
Megkérdezzük:"Mivel tehetném jóvá a történteket?"
3. Őszinte megbánás kifejezése.
Megtanulni kimondani:"Tévedtem!" óriási mérföldkő, hogy felelős és sikeres felnőttek legyünk.
(Ó, de kevés ilyet ismerek, de szeretnék azzá válni..)
"Igérem, nem fordul elő többé!" Képesek vagyunk változni ha Isten és egy őszinte barát segítségét kérjük. Néha elég egy jó barátnak annyit mondani:" Visszacsúsztál a régibe.." és irányt változtatunk.
Zavaró szokásaink, beidegződéseink, megrögzött gondolkodásunk mind akadályai a jó kapcsolatoknak. A változás erőfeszítést igényel. Kis változtatások vezetnek nagy különbséghez, Régi viselkedésminták lassan halnak el, de érdemes nem feladni, tovább dolgozni.
3.Ha megjegyzéseinkkel nyilvánosan sértettük meg egymást, akkor a bocsánatkérésnek is nyilvánvalónak kell lennie az eseményt nyomon követők előtt.
4. Megkérdezni:"Meg tudsz nekem bocsájtani?" Ilyenkor kikerül az irányítás a kezünkből. A megbántott fél választása, hogy igen vagy nem. A kapcsolatunk jövője a megbántott személy kezébe kerül.

A megbocsátás nem megy magától. Nem követelhetjük és várhatjuk el a megbocsájtást, a feledést ha nincs bocsánatkérés. A megbocsájtás ajándék amit nem lehet kikényszeríteni csak kérni.
Akkor bocsájtjuk meg igazán a sérelmet ha fontos a kettőnk kapcsolata.
De ezután is időre van szüksége a megbántottnak, hogy ugyanolyan bizalommal forduljon felénk.
Nem kis dolog megbocsájtani, hiszen viselkedésünk, pletykánk, rágalmazásunk következményeivel kell együtt élnie annak aki ellen vétettünk. Minél többször megismétlődik egy bántás annál nehezebb  a megbocsájtás."
 De nem lehetetlen!
Érdemes gyakorlatba ültetni. Tavaly ilyenkor elhívtam édesapámat segítsen jóra változni mert megijedtem a bennem feltörő harag és keserűség okozta gyűlölettől. Sokat beszélgettünk, imádkoztunk. Pár nap alatt közöltem is vele, nekem kéne bocsánatot kérnem az ellenem vétőktől. Sose felejtem el válaszát:-"Úgye tudod, hogyan kell? " Még az nap elkezdtem.
Nagy segítségül volt számomra Veres Ernő testvér verse:
                  "Karácsonya annak van ma
                    Kinek szíve, lelke tiszta.
                    Ki a nem várt pofonokat
                    Nem adja vissza." A második versszakára pontosan nem emlékszem, de a lényegre igen, Aki akkor is tud megbocsájtani ha nem kérnek tőle..
Volt két messze élő lelkipásztor akik vették a fáradtságot és írtak nekem választ bizalmas leveleimre. Tudtam bízhatok bennük és imádkoznak értem.
Sajnos sok visszaélést éltem, éltünk meg. De ebből is okulunk, tanultunk, tanulunk. Magamra ismertem sokszor, konkrét helyzetek jöttek elém hosszú évek távlatából. Isten elém hozta, tükröt tartott elém melyben utólag felismertem magam.
A csámcsogás, részletekbe merülő kibeszélés, egyoldalúság mind tanulság számomra, hogy én ne így közelitsem meg a megsebzett lelkeket.
 A feltételezések, az utalgatások nekem is szakterületem voltak. Komolyan kell harcolnom ellene. Döntést hoztam: többé nem hagyatkozom mások híreire, beszédére, őszintén megkérdezem a szeretett testvéremtől éppen hogy van? hogy érzi magát?
és ha nyitottságra találok megtartani magamnak...véletlenül se kiszolgáltatni. Kemény leckék!
Egyetlen egy ilyen Testvér volt aki így viszonyult hozzám. Van kitől tanulni. Mindig!Ő biztosított szeretete felől éppen az én nyelvemen a bocsánatkérésem után.
Istennek legyen hála ezért is és mindenért amiben jellememet formálja, tisztogat, megszentel, tökéletesít.
Ja, a pótvizsga a napokban újra vár rám. Bocsánatkérés és megbocsátásból is. Változni hajlandóságból is.
 Győzelemre vágyom és rendezett kapcsolatokra. Hogy békében tudjunk lezárni is kapcsolatot, erre is szükség van.  Kemény történések értésemre adták, hogy eljött az ideje a leválásnak, a túl függőség felszámolásának..egy, két közeli baráttal."Ha olyasmit mondunk vagy teszünk amivel valakit megkárosítottunk akkor a szavak és tettek következményeit nem lehet végérvényesen eltüntetni még őszinte megbocsátással sem. Eljött a szakítás ideje. A kapcsolatunkat túl fájdalmas folytatni."
És vannak időszakok mikor félre kell vonulni a Mesterrel ! Nem dacból, sértődésből hanem akaratának megismerése végett, a megerősödés és teljes felépülés érdekében.
 Sokan szerettek volna segíteni elmúlt évben, sajnos az ilyen önkéntes ajánlkozókat nem tudom fogadni. Minél többen beszélnek bele annál nehezebb. Érdemes megválogatni a szakképzett lelki gondozókat és hiteles embereket. Tanácsot azoktól szoktam kérni akiknek rendezett az életük.
Érdemes lakatot tenni a szánkra a nem megfelelő emberek felé és nyíltan megmondani, szükségem van csendre, az Ő hangjára mindenek előtt! A mindenkihez, fűhöz, fához való rohangálás helyett.
Önuralom, önkontrol a Lélek gyümölcse. Érleld meg Uram bennem! 






No comments:

Post a Comment